South Beach Dieet: Review + Ervaringen En Conclusie!

Het south beach dieet is een manier van leven aldus cardioloog en maker van het dieet Dr. Agatston. De manier waarop het gevolgd wordt zegt dus veel over het veranderen van een bepaalde leefstijl. Doordat het south beach dieet oorspronkelijk over is komen waaien uit Amerika waar veel beroemde personen het hebben gevolgd is deze manier van afvallen ook in de rest van de wereld populair geworden. De bedoeling van het south beach dieet is dat je niet zozeer let op hoeveel je eet maar wat je eet. Insteek van deze methode was dan ook om bepaalde klachten en gezondheidsproblemen op te lossen maar achteraf is gebleken dat je er ook mee kan afvallen.

Dr. Agatston die dus verantwoordelijk is voor de ontwikkeling ervan maakt onderscheid in voedsel en niet in hoeveelheden. Zo wordt er duidelijk gesproken over de verschillende soorten koolhydraten. Aanbevolen wordt complexe koolhydraten te eten zoals groenten, pasta, rijst en o.a. volkoren producten. Suikers dienen dus altijd te worden vermeden. Ook onderscheid in vetten wordt aangekaart. Zo is het belangrijk om onverzadigde vetzuren te gebruiken die naast afvallen ook een positief effect hebben op je goed HDL cholesterol. Hieronder vallen natuurlijk ook de meervoudig onverzadigde vetzuren die weer op hun beurt op te delen zijn in Omega-3-vetzuren en Omega-6-vetzuren. Teveel verzadigde vetten en transvetten kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en moeten dus worden vermeden.

South beach dieet kenmerken

Kenmerken van het south beach zijn:

• Onderscheid in voedsel (goed en slecht)
• Niet kijken naar de hoeveelheid en eten wat je wilt tot je vol zit
• Ontwikkeld met de bedoeling mensen te helpen met klachten en gezondheidsproblemen
• Het south beach dieet kent zijn afkomst uit Amerika waar het is gebruikt door veel beroemde personen

Hoe werkt het south beach dieet?

Het dieet bestaat uit verschillende stappen die in een bepaalde volgorde moeten worden doorlopen.

Stap 1. Opstartfase
Deze periode duurt ongeveer 2 weken en is bedoel om je bloedsuikerspiegel normaal en stabiel te krijgen. Op deze manier zal je niet zo snel meer geneigd zijn te grijpen naar allerlei zoetigheid zoals snoep, chocolade, cola en andere producten met veel suiker erin. Tijdens deze periode vallen de meeste mensen ongeveer 3-4 kilo af. Je lichaam gaat dus eigenlijk ontwennen van alle zoetigheid waarmee je waarschijnlijk ook overgewicht hebt ontwikkeld. Vaak gaan met dit overgewicht ook gezondheidsklachten gepaard, waarvan de oorzaak dus ook te veel ongezonde voeding is.

Stap 2. Stukje bij beetje afvallen
Je komt nu in de fase waarin je stapje voor stapje gaat afvallen. Hier moet je denken aan tussen de 0,5 en de 1 kilo per week. Je mag nu ook af en toe koolhydraten gaan toevoegen aan je dieet. Het is heel erg belangrijk te weten dat je zelf moet opletten hoe jouw lichaam hierop reageert. Dit is dus iets wat je zelf uit moet zoeken. Probeer deze koolhydraten te halen uit bijvoorbeeld fruit, pasta, rijst en volkoren producten. Deze hebben het beste effect.

Stap 3. Op jouw ideale gewicht blijven
In deze fase is het de bedoeling het gewicht dat je nu hebt bereikt te behouden. Hiermee is het dus de bedoeling dat je de gedachte achter dit dieet hanteert en toepast. Je moet dus jouw leefstijl aanpassen en gezondere voeding eten zoals complexe koolhydraten en geen suikers. Ook bij vetten moet je kiezen voor onverzadigde vetten (enkelvoudig en meervoudig) en verzadigde en zeker transvetten passeren. Op deze manier moet je volgens het south beach dieet op gewicht kunnen blijven. Lukt dit echter niet dan moet je alles weer overnieuw doen en opnieuw beginnen bij stap 1 totdat je weer op een gewicht bent waar je op wilt blijven.

South beach dieet Voordelen

 Je kunt er wel mee afvallen ook al zijn de resultaten vrij laag (0,5 tot 1 kilo per week)

South beach dieet Nadelen

South Beach dieet nadelen In de praktijk toch niet heel erg gezond ook al is het gezonder dan veel andere dieet methodes op de markt. Toch kan je met dit dieet op den duur last krijgen van klachten of gezondheidsproblemen.

South Beach dieet nadelen Het south beach dieet is voor veel mensen niet echt duidelijk en lastig te volgen.

South Beach dieet nadelen De resultaten zijn lager dan beloofd, je valt er erg langzaam mee af.

Conclusie

Ondanks dat er mensen zijn die er (langzaam) mee afvallen en dit dieet als pluspunten heeft dat je gezonde vetten en koolhydraten eet is in de praktijk de uitwerking ervan toch allemaal een heel stuk minder. Zo zijn de gestelde beloftes niet haalbaar en kun je op de langere termijn last krijgen van klachten of gezondheidsproblemen. Ook op gewicht blijven zal een hele kunst worden en er zijn om die reden ook genoeg mensen die toch weer terugvallen (en zelfs meer aankomen dan ervoor) met dit dieet.

 

Reactie

Laat een bericht achter