Voorkom overgewicht met deze 10 gezonde tips

tips

Overgewicht is een groot probleem in onze westerse welvaartsmaatschappij. We hebben nergens tijd voor en ook bij het eten nemen we vaak de verkeerde zaken. Overgewicht is slecht voor uw gezondheid, omdat uw lichaam in alle opzichten meer moet doen dan waarvoor het is ‘ontworpen’. Overgewicht is ook niet goed voor uw zelfvertrouwen. Op het gebied van kledingkeuze is er minder beschikbaar en men voelt zich minder aantrekkelijk dan slanke mensen. Bent u op het juiste gewicht, eventueel na een dieet, dan volgen hier 10 tips om overgewicht te voorkomen.

1. Ontbijt

De dag beginnen met een ontbijt is een echte must. Hiermee brengt u op het juiste moment uw spijsvertering weer op gang. Hierdoor en door de voedingsstoffen van het ontbijt, gaat u zich meteen energieker voelen. Bovendien zorgt het ervoor dat u minder zin krijgt in ongezonde snacks gedurende de rest van de dag.

 2. Let op met calorieën en vet

Ieder pondje gaat door het mondje. Tegenwoordig kunt u overal op internet handige tools vinden waarmee u kunt uitrekenen hoeveel calorieën u per dag nodig heeft. Probeer u daar dan aan te houden door op te letten wat u eet. Verzadigde vetten zijn natuurlijk zoveel mogelijk uit den boze. Maak u niet bezorgd. Er zijn een hoop lekkere dingen zonder verzadigd vet.

3. Drink veel water

Door veel water te drinken valt u niet af, dat is een fabel. Maar water drinken geeft u wel een gevuld gevoel. Ons lichaam maakt soms geen verschil tussen dorst en honger. Dat betekent dat uw trek minder wordt en misschien zelfs wel verdwijnt door eerst wat te drinken.

4. Kies voor regelmaat

Eet iedere dag drie gebalanceerde maaltijden. Sla nooit een maaltijd over, ook niet als u op een bepaald moment geen trek heeft. Een maaltijd overslaan zorgt er meestal voor dat u later op dag meer zin krijgt om iets te eten. En in dat geval is de kans behoorlijk groot dat u kiest voor een veel ongezondere manier om die trek te bestrijden dan een gebalanceerde maaltijd.

5. Probeer de honger voor te blijven

Als u te weinig eet, krijgt u op een bepaald moment last van extreme honger. Dan bestaat het risico dat u vervalt in een extreme eetbuien waarbij u er niet meer op let wat gezond is en wat niet. Als u tussen de maaltijden door honger krijgt, kies dan gewoon voor een gezond tussendoortje.

Gratis 2 kilo per week afvallen?

​Wil jij graag makkelijk 2 kilo per week afvallen? Download dan gratis een dieetschema door hieronder op de knop te klikken:

6. Maak voor uzelf af en toe een uitzondering

Het is ook niet nodig om de rest van uw leven nooit meer iets te eten dat ongezond is. Als u verder de regels voor een gezonde voeding in de gaten houdt, mag u zich ook best eens bezondigen aan een snack met veel calorieën. Dat is een mooie beloning voor uw goede gedrag. Bovendien zorgt het ervoor dat het risico op eetbuien, omdat u zo verlangt naar bepaalde snacks, minder wordt.

7. Vermijd te veel alcohol

Natuurlijk is overmatig gebruik van alcohol om diverse redenen af te raden. Het bevat ook nog eens een flinke portie calorieën als u een avondje flink doorhaalt. Daarbij is het bijna onvermijdelijk dat uw weerstand tegen de borrelhapjes, die zo slecht zijn voor uw gewicht, zal verdwijnen. De volgende dag heeft u dan dubbel spijt.

8. Blijf u regelmatig wegen

Het is verstandig om uzelf minstens een keer in de week te wegen. Een kilo meer dan uw normale gewicht is niet echt een probleem. Iedereen kent wisselingen in het gewicht. Mocht uw gewicht echter met 2,5 kilo of meer zijn toegenomen, dan is het tijd om te overwegen of uw levensstijl de afgelopen periode misschien is gewijzigd en niet meer echt gezond is.

9. Geef niet op

Af en toe zult ook u het moeilijk krijgen in de strijd tegen de extra kilo’s. Denkt u maar eens aan de zomervakantie of aan de feestdagen rond de kerst. Maar dat mag geen reden zijn om dan maar op te geven. Probeer te analyseren waar het precies mis is gegaan en leer daarvan voor de toekomst. Als u de gezonde levensstijl weer weet te hervinden, is er geen enkele reden waarom u niet op uw streefgewicht zou kunnen blijven.

10. Bewegen is een must

Met gezond eten zet u een hele belangrijke stap om overgewicht te voorkomen. Maar bewegen hoort er ook bij. Denk hierbij aan de richtlijn om minstens 5 dagen in de week intensief een halfuur te bewegen. Bent u gebonden aan een elektrische rolstoel of zijn er andere redenen waardoor het moeilijk is om een standaard beweegpatroon te volgen, vraag dan advies aan uw arts of fysiotherapeut.