Calorieën tellen, is dat de beste manier om af te vallen?

Calorieën tellen in de praktijk!

Calorieën tellen is een basis methode die je kan inzetten om iets te doen tegen overgewicht! Door jouw eigen calorie inname te bepalen en deze op de juiste manier aan te passen kun je volgens een duidelijk plan de overbodige kilo’s vet verbranden en die overbodige kilo’s vet kwijtraken. Dit wordt vaak toegepast samen met een gezond dieet zodat je ook daadwerkelijk de beste resultaten behaald en deze ook kunt behouden. Het zou immers erg zonde zijn als je na een succesvolle afvalperiode de verloren kilo’s weer aankomt. Er zijn zelfs bij een verkeerd toepassing gevallen bekend waarbij mensen nog meer zijn aangekomen dan voordat ze met calorieën tellen en een dieet waren begonnen. Het is daarom belangrijk om naast het tellen ook de juiste dieet methode te kiezen zodat je op de meest effectieve manier gewichtsverlies kunt realiseren en met een gezonde levensstijl ook op jouw streefgewicht blijft.

Calorieën tellen: Waar begin ik?

Calorieën tellen voor onderhoudsniveau
Om op een correcte manier calorieën te tellen en vervolgens hier je voeding op aan te passen moet je zorgen dat je eerst weet hoeveel je ongeveer aan kcal verbruikt op een dag. Normaal gesproken wordt ervan uit gegaan dat een vrouw 2.000kcal nodig heeft per dag en een man 2.500kcal. Het is wel belangrijk te weten dat dit gemiddeldes zijn en dat het dus best in jouw geval hoger of lager kan liggen. Heb je een zwaar beroep of doe je veel aan sport, dan kun je hier best nog wel wat calorieën bij op tellen. Heb je een baan waarin je veel zit dan kan het iets lager liggen.

Jouw huidige calorieën inname
Nu je weet hoeveel calorieën je binnenkrijgt per dag kun je aan de hand daarvan bepalen hoeveel jouw nieuwe hoeveelheid eruit gaat zien. Je kan dit doen door te kijken hoeveel calorieën er zitten in de voeding die je per dag eet. Een site waar je bepaalde voeding in kunt voeren om te zien hoeveel kcal erin zitten is www.calorieteller.nl waarmee je dus een duidelijk beeld krijgt van jouw inname. Door deze hoeveelheid naar beneden aan te passen val je af, naar boven zorgt ervoor dat je aan gaat komen. We gaan ervan uit dat je dit omlaag wilt brengen!

Verlagen van het aantal calorieën
Het principe hiervoor is in de basis dus erg simpel. Je past je inname van calorieën naar beneden aan en je lichaam zal dus bij dit tekort aan brandstof op zoek gaan naar alternatieven waarbij het (vet)reserves in je lichaam aanspreekt. Je blijft afvallen zolang je met deze methode doorgaat.

Calorieën tellen en de valkuilen!
Calorieën tellen is dus de basis achter een goed dieet, maar dan zijn we er nog niet. Je kan namelijk ook afvallen op cola en snoep maar dit is natuurlijk belachelijk en erg ongezond. Voor je lichaam maakt het echter niks uit of je een lekkere salade eet of een chocolade reep, mits je er niet teveel van binnenkrijgt zal je op beide afvallen. Dat laatste is natuurlijk niet gezond, verder heeft ander “gezonder” voedsel een versterkende werking op je afvalproces en zal meer effect hebben op je vitaliteit. Het kan daarbij ook leiden tot terugval, klachten en zelfs ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken! Daarnaast wil je vet afvallen en natuurlijk geen spierweefsel aanspreken om af te vallen. Je lichaam kan dit echter bij een verkeerde dieet methode wel gaan doen waarmee je dus alsnog niet effectief vet verbrand. Het is daarom belangrijk te weten welke voedingsstoffen als bouwstenen dienen voor je spieropbouw en deze ook toe te passen in de juiste hoeveelheden in een dieet. Op deze manier zul je WEL maximaal vet gaan verbranden en geen spieren. Ook zorgt een goed dieet ervoor dat je belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt zodat je lichaam in de juiste balans is en je snel en effectief op een gezonde manier gaat afvallen!

Het is dus de kunst om heel snel af te vallen maar wel op een gezonde manier. Hiermee zullen de resultaten ook blijvend zijn en beland je niet in een jojo effect en krijg je niet te maken met verhoogde gezondheidsrisico’s . Daarbij is de sleutel ook nog eens dat je een dieet goed moet kunnen volhouden. Doordat dit je lukt behaal je immers jouw doelen en weet je hier ook op te blijven. Lekkere recepten en veel variatie zijn hierin dus belangrijke steunpilaren die je ECHT helpen snel af te vallen en op jouw streefgewicht te blijven!

Calorieën tellen en afvallen

Het tellen van calorieën is de dus de basis in het proces om af te vallen. Maar om ECHT snel succesvol af te vallen op een gezonde manier is er dus wel een duidelijk plan nodig en een dieet dat is vol te houden. Op deze manier blijf je ook op jouw ideale gewicht, zonder jojo effecten en terugslagen!

Welk dieet zorgt voor snel vetverlies?

Je hebt waarschijnlijk al veel dieet methodes gezien waarvan de meeste misschien niet eens werken. Daarom delen onze lezers hier ervaringen met calorieën tellen maar ook hun favoriete dieetmethodes waar ze mee afvallen. Hiermee kan je 2 of meer kilo per week afvallen, met blijvend resultaat en op een gezonde manier. Het voordeel van een dieet is dat je dus zelf geen calorieën hoeft te tellen omdat alles voor je wordt gedaan.

Wil je meer lezen over het meest favoriete dieet van onze lezers?
Favoriete dieet methode van onze lezers…

 

Laat een bericht achter